Tema

Hvem trenger Halan?

Halan Naser Husain ønsker seg en jobb. Men jobbene krever bedre norsk enn hun kan.

Folk går på kryss og tvers denne travle fredagen. Mange av dem er kanskje på vei til jobb. Klar Tale møter Halan Naser Husain i kaoset ved Oslo sentralstasjon. Hun ønsker seg en plass i norsk arbeidsliv.

– Jeg har jobbet i kantine, i barnehage, på flere sykehjem og tatt kurs, sier hun til Klar Tale. Men jobbene har vært arbeids-praksis. Hun har øvd seg på å jobbe.

Halan er fra Bagdad i Irak. Hun har bodd i Norge i omtrent 20 år og har fire barn. Det yngste barnet er fem år gammelt.

– Jeg har vært hjemme med barna. Mannen min sa han kunne jobbe og tjene penger, forteller hun.

Nå er hun blitt alene og har barna hos seg. Halan jakter på sin første jobb i Norge. Hun synes det er vanskelig. Hun vet ikke helt hvor mange jobber hun har søkt, men hun har lett i to og et halvt år. Jobbene krever bedre norsk enn hun kan, sier hun.

Halan er utdannet sykepleier fra Irak. I tillegg er hun utdannet innen anestesi, som er kunnskap om bedøvelse.

Norge trenger egentlig sånne som henne. I framtiden trenger vi flere sykepleiere. De eldre blir også flere og trenger hjelp. Halan vil gjerne jobbe med eldre mennesker.

– Jeg fikk skryt for jobben jeg gjorde i praksis. Jeg forstår mye, sier hun.

Halan tror hun fint kunne gjort noen oppgaver i omsorg. Hun kunne vasket klær, handlet mat og hjulpet folk med stell. Men hun er en av dem som blir stoppet av språkkrav.

Halan trenger det hun kaller norskprøve 3. I dag tilsvarer dette norsk på nivå B1, ifølge direktoratet Kompetanse Norge.

Voksne innvandrere kan ta norskprøven. De velger mellom ulike nivåer. De testes i lytting, skriving, lesing og tale hver for seg. Nivåene B1 og B2 er et sted midt imellom enkel og vanskelig norsk.

Halan er 50 år gammel og bor i Oslo. Hun fortviler over språkkravene. Kravene gjelder både i helse, i barnehager og på skoler.

– Hvorfor har du ikke tatt norskprøven du trenger?

– Den er fortsatt for vanskelig for meg. Norsk grammatikk er komplisert. Jeg synes det er vanskelig å skrive, sier hun.

Nå fortsetter hun med å lære norsk. Halan håper å ta den nødvendige prøven neste år.

Både bedrifter og flere kommuner stiller krav til norsk språk. Det er når de leter etter folk til jobber.

Halan vil helst jobbe med omsorg. Det er det hun kan best. Hun er åpen for å gjøre andre ting, men andre jobber krever erfaring som hun mangler. Hun sier også at hun må ta hensyn til barna. Hun kan ikke bare flytte dem til et annet sted, sier hun. De har funnet seg til rette i Oslo og går på skole og i barnehage.

«Du kan jo bare ta mer praksis i arbeidslivet», sier folk til henne.

– Jeg har allerede gjort det. Jeg vil veldig gjerne jobbe, sier hun.

Slik er de ulike språk-nivåene

– Norge har en nasjonal prøve i norsk for innvandrere. Den måler deg i skriving, lytting, lesing og tale. Prøven viser hvilket nivå du er på.

– Det finnes flere nivåer. A1 er enklest. B2 er et høyere nivå. Da skal du forstå vanskelige tekster og snakke ganske flytende.

– Du trenger B2-nivå for å ta høyere utdanning.

– Du kan også lære norsk på enda høyere nivå. Neste år kommer en C1-prøve.

– Oslo kommune krever nivå C1 for sykepleiere og leger. For assistenter er det nok med B1. I Drammen kommune krever de nivå B2 for sykepleiere, bortsett fra jobb-søkere fra Skandinavia. I andre helse-jobber er det nok med A2 og B1.

Kilder: Kompetanse Norge, Fagbladet, Drammen kommune

Siste utgave

På forsiden nå