Ubåten deltok i en øvelse da den ble borte onsdag morgen. Da var den ved kysten av øya Bali. En talsmann fra marinen sier ubåten trolig er på mellom 600 meter og 700 meters dyp. Den er trolig drøye 95 kilometer nord for Bali.
– Den er laget for å dykke på dybder fra 250 til 500 meter, sier Julius Widjojo. Han er admiral i marinen. Han sier ubåten kan ha fått skader. Årsaken er at det er et større trykk fra vannet mot ubåten når den er dypere enn normalt.
Myndighetene i landet er svært bekymret for de som er ombord i ubåten.
Det skal være ekstra tanker med oksygen i ubåten. Det skal være nok til å vare fram til lørdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Ubåten ble bygget om i 2012. Selskapet som gjorde jobben sier at ubåten bør unngå å dykke mer enn 200 meter ned i havet.
Fem krigsskip leter etter ubåten. Indonesia har bedt om hjelp fra Singapore og Australia. De to landene har egne fartøy som kan bli brukt i en rednings-aksjon. Flere andre land har sagt at de kan hjelpe til hvis det er behov for det.
Det er ingen garanti for at ubåt eller mannskap kan bli reddet. Selv om de finner ubåten raskt nok, sier Frank Owen ved Australias ubåt-institutt.
– De fleste rednings-systemer kan bare gå ned til 600 meter og være helt sikre. De kan gå dypere siden de har en sikkerhets-margin. Men da kan pumper og andre systemer slutte å virke som normalt, sier han.
Han sier at det er et problem hvis ubåten er så langt nede som 700. Da er det fare for at ubåten vil bli sprengt innover som følge av trykket.
Et helikopter som har vært med å lete, har oppdaget oljesøl. Det kan tyde på at ubåten er skadd.
Ubåten er 1.300 tonn stor. Den er bygget i Tyskland i 1978. Den har navnet KRI Nanggala-402.
Det er første gang en slik ulykke skjer med ubåt i området. Flere internasjonale medier sammenligner ulykken med en annen ulykke med ubåt. 118 personer døde da ubåten Kursk sank i Barentshavet i 2000.