Verden

Forskere har funnet over 100.000 nye virus

Har du fått nok av virus i det siste, blir du kanskje skremt av at forskere har funnet 100.000 RNA-virus. Men det kan faktisk hjelpe oss i neste pandemi.

Korona, ebola og influensa. Alle har de til felles at de forårsakes av et virus som kalles RNA. Altså et virus det massen er av RNA og ikke DNA.

Forskere har trodd at det fantes mange slike virus vi ikke vet noe om. Men hvor mange har de vært usikre på. En ny studie viser at de har funnet 130.000 nye virus.

– Det er overraskende. At de har oppdaget så mange viser bare at vi har kjent til kun noen få av alle RNA-virus som finnes. Det sier Tomas Bergström. Han er professor i mikrobiologi ved Universitetet i Göteborg.

Dersom det blir bekreftet at det finnes 130.000 nye virus, betyr det at vi vet om ni ganger så mange virus enn før. Vi vet om rundt 600 RNA-virus som kan smitte mennesker.

Den nye kunnskapen kan være viktig for nye pandemier, skriver forskerne.

Neste gang et virus smitter fra dyr til mennesker, gjør slik kunnskap at vi kan forstå hva slags virus det er. Da kan vi også lage vaksiner mot de raskere.

Bergström nevner også når Hiv-viruset spredde seg på 1980-tallet. Da tok det flere år før vi kunne finne fram til tester og medisiner.

– Den neste pandemien kan bli forårsaker av et helt nytt virus. Vi har ingen aning om hva som kan komme. Da er det bra å vite hvordan landskapet set ut, sier han.

---

Kort om saken

• Forskere har funnet ovr 100.000 virus.
  • Forskere mener dette er viktig for den neste pandemien.

---