Klar mening

– Foreldre bør bruke morsmålet sitt når de er sammen med barna sine

– Det er mange fordeler ved at barn blir kjent med morsmålet før de begynner på skolen, skriver Irshad Khan.

Dette er et debattinnlegg. Meningene er skribentens egne. Din klare mening kan sendes inn her.

Språk spiller en viktig rolle i hverdagen. Dette temaet kan ses fra flere synsvinkler og perspektiver. Jeg mener at foreldre bør bruke morsmålet sitt når de er sammen med barna sine.

Små barn lærer raskt

For det første er bevaring av eget språk svært viktig. Når barn er mellom ett og fem år, er det enklere for foreldre å lære dem morsmålet. Dette skyldes at barn i denne alderen lærer språk svært raskt.

For det andre er det viktig at barn lærer morsmålet. Slik kan de kommunisere med foreldrene sine. Dette bidrar til å styrke forholdet mellom foreldre og barn. I tillegg kan barn lettere uttrykke sine grunnleggende behov overfor foreldrene. På denne måten kan foreldrene også fungere som de første lærerne for barna.

For det tredje er det mange fordeler ved at barn blir kjent med morsmålet før de begynner på skolen. Når familien reiser til hjemlandet, kan barna ha en morsom opplevelse og få en sterkere tilknytning til landet.

Barna kan også snakke med slektninger på sitt eget språk. Samtidig kan barn lære norsk i barnehagen, ettersom barnehagen ofte legger til rette for språkutvikling før skolestart.

Det finnes også ulemper

På den annen side finnes det også ulemper ved at barn ikke lærer norsk sammen med foreldrene før de begynner på skolen. Det kan være utfordrende for barn å starte på skolen uten å kunne norsk godt nok. Dette kan påvirke barnas utvikling negativt, fordi manglende kunnskap i norsk kan føre til misforståelser.

Slike utfordringer kan hindre barnas fremgang sammenlignet med andre elever. I tillegg kan det være vanskelig for barna å integrere seg i klassen og få venner.

Til slutt mener jeg at foreldre bør legge vekt på å lære barna morsmålet for å bevare sin kultur og sitt eget språk. Samtidig bør de også støtte barna i å lære norsk før skolestart, slik at barna får et godt grunnlag for språklig og sosial utvikling.