Tema

Digger Donald Duck

Verdens mest kjente and fyller 75 år. Men Donald Duck blir aldri gammel. 

– Donald er den samme. Han kan ikke bli eldre, sier Jan Petter Krogh. 51-åringen er daglig leder for Tegneserie-museet. Det ligger på Brandbu i Oppland. Krogh er også ANDfører for Donaldistene. Det er en forening for folk som er ekstra glade i Donald Duck.

Tidligere i år ble kjente avistegnere over hele verden spurt om de kunne tegne Donald som 75-åring. Tegningene deres vises fram i en utstilling på museet. Ikke alle tegningene er ferdige ennå. I løpet av året skal det være 40 til 50 bilder i utstillingen. Samlere over hele landet har også lånt ut gamle bøker, leker, bruks- og pynteting.

Krogh har lest Donald siden han var en liten gutt.
– Det var Donald som lærte meg å lese, sier Krogh.

Han tror tegneserier kan være god terapi for mange som har det vanskelig.
– Jeg var veldig deprimert før jeg traff kona mi. Hadde jeg ikke hatt tegneseriene, ville jeg ha tatt livet mitt. Lesing har gjort livet mitt verdt å leve, sier Krogh.  

Donald-bladet ble gitt ut i Norge for første gang i 1948. Etter det økte salget hvert år fram til 1986. På det meste ble det solgt 250.000 Donald-blader hver uke i Norge. Nå selges det 100.000 blader i uka.

– På 1980-tallet fikk barna datamaskin. Siden da har det blitt dårligere salg, sier Krogh.

De første tegneseriene i USA ble laget for å lære innvandrere engelsk. Ved å bruke tegninger og talebobler skulle det bli enklere å lære språket. Krogh er sikker på at tegneserier er den beste måten å lære nye språk. I 2001 startet han derfor stiftelsen Ordenes Makt. Målet er at flere skal lese og bli glad i tegneserier. I høst skal stiftelsen dele ut en pris til en som har laget en tegneserie.

Hver søndag har Krogh foredrag på Tegneserie-museet. Han snakker om forskjellige tegneserier. Denne søndagen er det foredrag for Milliardær-klubben. Temaet er «Hvordan bli rikere enn du er, er det mulig?». Krogh er den eneste som stiller på foredraget. Slik er det ofte. De andre gjestene vil heller se på utstillingene.

– For å få mer penger, må du allerede ha penger, sier Krogh. Du må ikke bruke penger på det du ikke tjener på. En ekte milliardær kan ikke bruke penger på ferie og fritid.

Krogh mener at folk kan lære mye av Donald. Spesielt hvordan du ikke skal gjøre ting. Donald kjøper gjerne et hus uten å ha sett det. Eller han taper masse penger fordi han tar en jobb han ikke kan. Men Onkel Skrue er smart. Uansett hva han satser på, så blir det en suksess. Derfor trengs det kunnskap for å tjene mye penger, mener Krogh.

(Teksten fortsetter under bildet)

OVERRASKET:

Sine Sangnes Veland og Sofie Persdatter Sangnes visste ikke at Donald er 75 år gammel. De synes at han er den samme uansett. Foto: Erlend Berge

En familie fra Danmark er på museet denne søndagen. De leste om museet i en avis og dro på ferie til Brandbu.
– Det er litt nerdete, men jeg er veldig glad i tegneserier. Det finnes ikke noe lignende i Danmark, sier Manuel Vigilius.
Han er ikke i tvil om at Donald og andre tegneserier lærte ham å lese. Nå lærer sønnen Christian nye ord fra historiene om Donald.
– Jeg liker at det er dyr som lever som mennesker. Jeg lærer mange nye ord. Sist lærte jeg hvordan aksjer fungerer, sier Christian.

Sine Sangnes Veland er 14 år gammel. Sofie Persdatter Sangnes er tolv år gammel. De er overrasket over at Donald er så gammel.
– Uansett hvor gammel Donald er, så er han den samme. Han gjør de samme feilene fortsatt, sier Sine.

Saken er fra Klar Tale nr 30, 06. august 2009.

Siste utgave

På forsiden nå