Førerkort-saken

Dette har skjedd etter teoriprøve-avsløringen

Klar Tales funn om juks har allerede gitt endringer. Teoriprøver blir endret av Vegvesenet, og regjeringen har måttet svare for seg på Stortinget.

Bilde av trafikk fra lastebil. Foto: Erlend Berge
JUKS: Etter at Klar Tale avslørte juks, blir det stilt spørsmål ved om Vegvesenet gjør jobben sin godt nok.
Publisert

Det er yrkessjåfører på norske veier som har pugget fasitsvar til teoriprøven. De har jukset seg til førerkortet. Dette kan gjelde mange yrkessjåfører.

Klar Tale avslørte juksemetoden i slutten av november. Det har allerede gitt konsekvenser. 

Her er det som har skjedd etter Klar Tales avsløring:

Juks i flere år

  • I Klar Tales artikkel sier våre kilder at dette har pågått i mange år. En av kildene benyttet juksemetoden i 2021. 
  • Trafikkforum bekrefter at våre funn stemmer. De er en organisasjon for trafikkskoler og trafikklærere. Leder Ellen Ramstad forteller at de er godt kjent med juks som foregår på denne måten. Hun sier det har foregått i mange år. Ramstad mener det haster med å gjøre endringer.
  • NRK omtalte liknende organisert juks i 2016. Etter alt å dømme har juksemetoden Klar Tale har avdekket, foregått siden da.

Juks til spørretimen

Etter klar Tales avsløring har saken også nådd Stortinget. Bård Hoksrud (Frp) er leder for transportkomiteen der. Klar Tale fortalte han om våre avsløringer like etter at saken ble publisert. Han reagerte med skuffelse.

  • Onsdag stilte Hoksrud spørsmål under spørretimen på Stortinget onsdag. Han ville vite om Vegvesenet har tilliten som trengs som ansvarlig etat for førerkort. Spørsmålet gikk til kommunalminister Bjørnar Skjæran. Samferdselsministeren, som er ansvarlig for området, var bortreist. 
  • Skjæran sa det er en alvorlig sak som Klar Tale har avdekket. Han sier at Vegvesenet må ta ansvaret sitt, og at ingen skal jukse seg til førerkort.

Farlig for trafikksikkerheten

Da en endring i lovene for førerkort ble sendt på høring i 2016, skrev Vegvesenet selv at juks gir farlige sjåfører. De beskrev at juks gir ukvalifiserte sjåfører som ofte vil utgjøre en betydelig fare for trafikksikkerheten. Eksperter på trafikksikkerhet sier det samme til Klar Tale. 

  • Bård Morten Johansen sier det er problematisk om det stemmer at mange yrkessjåfører har jukset på teoriprøven. Han er fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk. Han sier en yrkessjåfør er flere timer på veien enn andre sjåfører. De kjører også personer og gods.  Det gir et større potensiale for skader, enn ved å kjøre personbil. 
  • Også kompetanse er viktig for sjåførens forståelse. Kompetansen påvirker sikkerheten i trafikken direkte, ifølge Johansen.

Dette sier Vegvesenet

Klar Tale har satt Statens vegvesen inn i våre funn om juksemetoden. Vi har beskrevet både hvordan jukset foregår, og at fasiter er på avveie. Disse blir benyttet til å bestå teoriprøver basert på juks. 

  • Vegvesenet kaller det Klar Tale har avdekket, for kjempealvorlig. De har satt i gang en egen gransking internt. Den blir gjort av konsulenter fra PwC. Klar Tales redaktør og en av våre kilder har fortalt konsulentene om jukset. Klar Tale har også gitt dem tilgang på dokumentasjon. 
  • Vegvesenet jobber også med å endre oppgavene i teoriprøvene. De første oppgavene skal allerede være endret.